Anxietatea

coping-with-anxiety-and-depression-722x406
Ameliorarea anxietății care apare dupa diagnosticul de cancer


Sufăr de anxietate?

Este normal să ne simțim anxioși din când in când. Ca și frica, anxietatea are funcție adaptativă care ne face să fim mai atenți la evenimentele din jurul nostru, în situații stresante sau amenințătoare. În comparație cu frica care este o emoție care apare atunci când ne confruntăm cu un pericol imediat (ex: suntem atacați de un câine), anxietatea este orientată către anticiparea eventualului pericol care poate apărea în viitor (ex: anticiparea că vom fi atacat de un câine) așadar ne determină să avem o stare constantă de tensiune.

Atunci când nu putem să ne deconectăm de grijile noastre și viața noastră este caracterizată de o stare constantă de îngrijorare, frica și anxietate, aceasta își pierde rolul adaptativ și ne face să fim mai vulnerabili. Anxietatea se manifestă prin supraestimarea probabilității de apariție a pericolului și a consecințelor negative sau a potențialului aversiv și perceperea evenimentului ca fiind incontrolabil și imprevizibil. Atunci când suntem cuprinși de această stare ne orientăm foarte repede atenția asupra simptomelor fiziologice precum durerea, greața, oboseala, pe care le interpretăm ca fiind periculoase. Aceste simptome sunt percepute ca fiind incontrolabile și imprevizibile.

Aceasta este răspunsul înnăscut al organismului în situațiile de pericol, precum anticiparea unui atac din partea unui animal sau a unei persoane agresive. .Așadar, în ciuda faptului că nu putem cuceri cu totul anxietatea,  totuși, putem prelua controlul asupra vieții noastre astfel încât anxietatea și răspunsurile adaptative să apară doar în situații de pericol real.

Anxietatea poate lua forma unei stări constante de tensiune, anticiparea celui mai rău rezultat într-o situație, oboseală, nervozitate, palpitații, transpirații, tremor, disconfort la nivel abdominal (,,fluturașii din stomac”), dureri de cap și altele. Din păcate, anxietatea este deseori asociată cu atacurile de panică, agorafobia, tulburările depresive și tulburările de somn. De asemenea, foarte multe persoane, neștiind cum să facă față anxietății, apeleaza la alcool, droguri sau diferite substanțe. La nivel cognitiv se poate manifesta prin estimarea eronată a simptomelor în afara oricărui pericol și o presupunere falsă în concordanță cu manifestarea bolii (intepretăm simptomele greșit). La nivel comportamental, apare hipervigilența (suntem foarte atenți la simptomele care pot apărea) și evitarea.


Anxietatea care poate să apară  după diagnosticul de cancer

Foarte multe persoane diagnosticate cu cancer se confruntă cu simptome de anxietate. Diagnosticul de cancer poate activa mai multe emoții negative precum:

Frica de tratament sau frica de efectele secundare ale tratamentului

Frica de reapariție a cancerului sau frica de a dezvolta metastaze

Incertitudine

Preocupări cu privire la pierderea independenței

Preocupări cu privire la schimbări ce pot apărea în relațiile dumneavoastră

Frica de moarte

Anxietatea are consecințe și în adaptarea la tratamentul pentru cancer.  De asemenea, aceasta stare de anxietate poate interfera cu abilitatea dumneavoastră de a lua decizii cu privire la tratament.

Tratament

Există o varietate largă de tratamente în anxietate: tratamente farmacologice (anxiolotice, tratamente naturiste), strategii cognitiv-comportamentale (restructurare cognitivă, experimente comportamentale și altele) și strategii de relaxare (controlul respirației, relaxare musculară progresivă, imagerie ghidată, meditația, hipnoza, biofeedback).

courses-1

Cursurile noastre pentru anxietate sunt bazate pe principiile terapiei cognitiv-comportamentale (CBT) și sunt combinate cu strategii de relaxare. Din această perspectivă, anxietatea nu este declanșată de evenimentele externe, ci de felul în care noi percepem evenimentele, adesea fiind o percepție negativă și greșită, lipsită de dovezi.

elearning-course-development-time

Cu ajutorul cursurilor noastre, veți învăța să vă identificați identificați stilurile disfuncționale de gândire care conduc către o stare de anxietate, înlocuindu-le cu niște stiluri funcționale, adaptative, pozitive și realiste.

După parcurgerea modulelor, veți învăța să vă recunoașteți din timp semnalele anxietății, astfel încât vă va fi mai ușor să preziceți anumite simptome care până acum, deseori v-au luat prin surprindere (spre exemplu, începeți să transpirați înaintea chimioterapiei sau a radioterapiei și nu știți de ce). De asemenea veți învăța strategii de coping (de luptă) eficiente pentru a neutraliza această anxietate.