Săptămâna 6. Finalizarea tratamentului. Tranziția către Viața Dincolo de Cancer
94%

Păstrarea stării de sănătate după tratament - partea 2

Strategii de reducere a riscului recidivei

Ați avut parte de cea mai bună combinație de tratamente disponibile pentru boala dumneavoastră iar acum, chiar dacă veți păstra în continuare contactul cu echipa medicală, vă aflați în punctul în care gestionarea stării de sănătate vă revine dumneavoastră. Chiar dacă nimeni nu poate garanta că niciodată nu veți mai fi afectat/ă de cancer, cercetările arată faptul că există strategii pe care le puteți utiliza începând chiar de azi, pentru a reduce riscul de recidivă a bolii. 

Dieta și stilul de viață

Cercetările arată faptul că unii factori precum dieta și stilul de viață necorespunzător sunt asociați cu o creștere semnificativă a riscului de recidivă a cancerului și nu numai atât, ci vă pot predispune și la dezvoltarea altor boli. Așadar, încercați să modificați acești factori, folosind lista de recomandări de mai jos. Dacă simțiți că vă este greu să faceți aceste schimbări, vorbiți cu medicul dumneavoastră de familie pentru a vă recomanda un medic nutriționist, fizioterapeut sau alți specialiști care vă pot ajuta.

 

,,Nu mi-am dat seama cât de mulți factori de risc mă predispuneau spre dezvoltarea cancerului. Nu îmi aduc aminte să-mi fi spus cineva în timpul tratamentului, care erau factorii de risc care m-au predispus la această boală. Deci, doar după ce am fost diagnosticat mi-am dat seama care erau aceștia. Începând cu acea zi, am introdus în programul meu exercițiile fizice, dieta și unele activități care să ma ajute pe plan mental".
Elisabeta
  • Implicați-vă cu regularitate în activități fizice – plimbați-vă, alergați, pedalați, ocupați-vă cu grădinăritul, înotați, dansați, faceți yoga sau exerciții de gimnastică. Experții recomandă exerciții fizice cel puțin 3 zile pe săptămână, timp de cel puțin 30 de minute pe zi.
  • Mâncați sănătos! – Ghidurile de alimentație din prezent recomandă o dietă variată care să conțina multe fructe, legume, cereale, fructe oleaginoase și carne slabă, precum carnea de pește și pasăre.

În secțiunea de ,,Resurse Utile” existentă pe acest website, puteți consulta numeroase ghiduri puse la dispoziție, în funcție de tipul de cancer cu care ați fost diagnosticat/ă. În aceste ghiduri veți găsi și recomandări privind alimentația optimă, în funcție de tipul de cancer pe care l-ați avut.

  • Încercați să vă păstrați greutatea corporală în limitele recomandate – obezitatea vă poate crește riscul pentru numeroase afecțiuni de sănătate, incluzând diabetul, bolile cardiovasculare și anumite tipuri de cancer. Dacă veți crește nivelul de activitate fizică și veți mânca sănătos, cu siguranță veți observa îmbunătățiri și în ceea ce privește greutatea corporală.
  • Protejați-vă pielea și ochii – folosiți ochelari de soare și creme solare cu protecție SPF 30+ în mod regulat. Evitați bronzarea la solar. Urmând aceste sfaturi, vă veți reduce riscul de a dezvolta cancer de piele.
  • Renunțați la fumat! Cercetările arată că fumatul crește riscul de dezvoltare a mai multor cancere, incluzând cancerul la plămâni, gât, oral, esofagian și rinichi. De asemenea, fumatul este asociat cu numeroase alte probleme de sănătate precum bolile cardiovasculare și emfizemul pulmonar.
  • Limitați sau evitați consumul de alcool. Există numeroase cercetări care arată faptul că alcoolul reprezintă un factor de risc pentru dezvoltarea cancerelor orale, faringiane, laringiane, esofagiane, de ficat, de sân și de colon. Este recomandată evitarea consumului mai mare de 14 unități de alcool pe săptămână (1 unitate = 10 ml sau 8g de alcool pur – 250 ml de bere cu 4% alcool, 25 ml de whiskey cu 40% alcool, 76 ml de vin cu 13% alcool¹)

 

¹Sursa: https://www.drinkaware.co.uk/alcohol-facts/alcoholic-drinks-units/what-is-an-alcohol-unit/