Tulburări ale somnului

Tulburările de somn care apar în contextul diagnosticului de cancer


Pentru multe persoane diagnosticate cu cancer, cea mai prețioasă modalitate de a evada temporar din lupta cu boala, este somnul. De obicei, persoanele care se află sub tratament se confruntă cu o stare persistentă de oboseală și simt nevoia să doarmă mai mult. Uneori se întamplă chiar opusul, existând posibilitatea ca în ciuda oboselii și a unei nevoi crescute de odihnă, să se confrunte cu tulburări ale somnului.

Din nefericire, datele arată că până la 7 persoane din 10 acuză o calitate scăzută a somnului, fiind printre simptomele cele mai comune care pot apărea pe parcursul evoluției bolii. Dintre aceste persoane, până la 30% întrunesc criteriile pentru insomnie.


Ce este insomnia?

Insomnia este o tulburare a somnului și poate lua mai multe forme. Unele persoane acuză faptul că deși se simt obosite, nu reușesc să adoarmă sau se trezesc de mai multe ori în timpul nopții și le este foarte dificil să adormă înapoi. Alte persoane acuză o scădere semnificativă a duratei somnului, trezindu-se mai devreme cu câteva ore. De obicei, somnul nu este reconfortant și chiar dacă dormim suficient, ne trezim obosiți.


Cine poate fi afectat de insomnie?

Insomnia nu afectează doar persoanele diagnosticate cu cancer. Majoritatea dintre noi, într-un moment al vieții noastre, ne vom confrunta cu insomnia. Totuși, riscul de a apariție al insomniei este mai mare la persoanele în vârsta și la persoanele care se confruntă cu boli precum cancerul. Insomnia apare deseori împreună cu alte simptome și condiții asociate cancerului, precum: durerea, oboseala, depresia și anxietatea. O calitate scăzută a somnului are un efect negativ asupra acestor simptome și deseori face ca severitatea lor să crească.


Care sunt factorii care cauzează sau mențin insomnia?

Relația bidirecțională între boală și cancer  

Insomnia poate fi cauzată și/sau întreținută de îngrijorările persistente, gândurile intruzive, anxietatea, frica și stresul cu privire la diagnosticul de cancer. De asemenea, poate fi întreținută de gânduri și asumpții despre ce înseamnă un ,,somn odihnitor”. Spre exemplu, există un mit care spune că toate persoanele au nevoie de 8 ore de somn. Acest lucru este fals iar în realitate nevoia de somn poate fi diferită pentru fiecare persoana, în funcție vârstă, de nivelul de activitate și alte aspecte. Alți factori: dificultăți financiare și preocupări cu privire la locul de muncă, dificultăți familiale, frica de recidivă a bolii sau frica de apariție a metastazelor.


De ce este somnul important?

Somnul reprezintă un aspect important în menținerea sănătății fizice și psihice. În timp ce dormim, organismul nostru îndeplinește o serie de funcții care ne ajută să ne menținem sănătatea și să funcționăm în parametrii optimi. Somnul contribuie la:

Îmbunătățirea abilității de învățare, memorie și rezolvare de probleme.

Scăderea tensiunii arteriale și permiterea inimii și vaselor sanguine să se odihnească.

Ajuta anumiți hormoni să controleze creșterea, regenerarea celulelor și a țesuturilor, sistemul imunitar (prin lupta împotriva infecțiilor), nivelul zaharului din sânge (care afectează energia) și apetitul.


Tratament

Scopul tratamentului pentru insomnie este obținerea un somn reconfortant îmbunătățirea calitatea vieții. În primul rând este necesară identificarea potențialelor surse care mențin insomnia. Precum puteți citi mai sus, pot exista nenumărate cauze ale insomniei care nu tot timpul sunt efectele secundare ale tratamentului pentru cancer sau efectele bolii în sine. De multe ori, nu problemele de ordin medical cauzează insomnia. Reamintim câteva dintre acestea: dificultăți financiare, preocupări cu privire la locul de muncă, dificultăți familiale, frica de recidivă a bolii și frica de apariție a metastazelor sau factori ce țin de mediu (lumină și zgomot puternic, temperatura foarte mare sau foarte mică în cameră, etc). De asemenea, tratamentul simptomelor precum durerea, stările de greață, depresia pot ameliora simptomele insomniei.

În cazul în care insomnia persistă, se va apela la o combinație între intervenții farmacologice și intervenții psihologice. Mai jos puteți consulta un tabel cu câteva substanțe care se folosesc pentru tratamentul insomniei. Toate se prescriu de către medicul de familie sau medicul psihiatru, numai în urma unui consult de specialitate. Este contraindicată automedicația deoarece pot interfera cu tratamentul pentru cancer iar doza este ajustată în funcție de manifestările insomniei în cazul fiecărei persoane.


Tratamente farmacologice

Aceste substanțe au atât avantaje cât și dezavantaje, incluzând toxicitate crescută atunci când sunt combinate cu anumiți agenți chimici, efecte secundare, riscul de dezvoltare a dependenței și riscul ca insomnia să reapară atunci când este stopat tratamentul.


Tratamente naturiste

valeriana

Există o variateta largă de tratamente naturiste care se pot folosi pentru tratarea insomniei. Dintre acestea amintim câteva: melatonina, valeriana, kava-kava. Tratamentele naturiste pe bază de plante și suplimentele alimentare nu sunt supuse unor testări riguroase înainte de a fi puse pe piață, precum tratamentele farmacologice. Asta înseamnă că nu se cunoaște efectul lor pe termen lung, efectele secundare și posibilele interacțiuni cu alte substanțe sau condiții medicale, în cazul persoanelor diagnosticate cu cancer. Este recomandat să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a apela chiar și la tratamente naturiste sau pe bază de plante.


Tratamente non-farmacologice

Tehnici de relaxare

Printre cele mai comune tehnici de relaxare se numără relaxarea musculară progresivă, imageria și imageria dirijată, hipnoza și trainingul autogen.

Relaxarea musculară progresivă

Prin intermediul relaxării musculare progresive veți putea învăța cum să vă reduceți tensiunea în fiecare grupa musculară. Această tehnică este extrem de utilă în reducerea anxietății, tensiunii musculare, durerii și a insomniei. Se începe prin tensionarea și relaxarea degetelor de la picioare și se continuă progresiv până se ajunge la umeri, gât și muchii frunții. Se poate începe și cu muschii frunții și a gâtului, continuând progresiv spre degetele de la picioare.

Imageria și imageria ghidată

Imageria este ca și cum ați visa cu ochii deschiși. Vă închideți ochii și vă creați imagini plăcute care vă ajută să vă relaxați, să vă simțiți mai puțin anxioși și să adormiți. Prin tehnica imageriei, se folosesc toate simțurile – văzul, auzul, pipăit, auz, miros și gust pentru a profita din plin de efectele acesteia. Spre exemplu, v-ați putea imagina că sunteți într-un loc în care v-ați simțit fericit în trecut. Puteți explora această scenă. Ce vedeți? Ce obiecte sunt în jurul dumneavoastră pe care le puteți atinge? Ce sunete auziți? Ce miros simțiți? Există alimente în jurul dumneavoastră? Ce gust simțiți? Explorând această scenă și folosind imageria, puteți observa o reducere a durerii chiar în acel moment sau după ce terminați exercițiul. Imageria vă poate fi extrem de utilă atunci când sunteți nevoit să rămâneți în pat sau când nu puteți părăsi casa. Imageria funcționează mai bine atunci când vă închideți ochii. Pentru început, creați-va o imagine în minte. Spre exemplu, vă puteți imagina că sunteți pe un câmp, într-o dimineață de primăvară. Explorați acest loc folosind toate simțurile enumerate mai sus.

Imageria ghidată este similară cu imageria însă veți fi ghidat de către un terapeut. Nu este neapărat ca terapeutul să fie lângă dumneavoastră. Puteți folosi o înregistrare video prin care terapeutul vă poate ghida. Vă vom pune la dispoziție materiale prin care puteți încerca imageria ghidată.

Hipnoza

Prin transa hipnotică se întelege o stare de relaxare în care atenția dumneavoastră este îndreptată către sugestiile hipnoterapeutului. Oamenii descriu starea pe care o au atunci când se află sub hipnoză ca și starea pe care o avem imediat dupa ce ne trezim dimineața. Ochii ne sunt închiși dar suntem conștienți de ce se întamplă în jurul nostru. În această stare de relaxare, oamenii sunt mai sugestibili și mai receptivi iar ca și rezultat, hipnoza poate fi folosită pentru a bloca conștientizarea durerii sau pentru a vă schimba percepția cu privire la senzațiile durerii. Hipnoza se poate realiza atât cu ajutorul unui terapeut psihiatru sau psiholog cât și prin auto-hipnoză.

Trainingul autogen

Trainingul autogen restabilește balanța dintre activitatea sistemului nervos simpatic (de luptă sau fugă) și cel parasimpatic (responsabil de starea de odihnă și digestie). Traningul autogen are nenumărate beneficii pentru sănătate, deoarece activitatea parasimpatică promovează digestia și tranzitul intestinal, scade tensiunea arterială, reglează pulsul și promovează buna funcționare a sistemului imunitar. Se începe prin a vă imagina că sunteți într-un loc plăcut iar pe urmă atenția vă este îndreptată spre diferite senzații ale corpului, începând de la picioare până la cap. Spre exemplu, cineva și-ar putea imagina o căldură și o greutate relaxantă care pune stăpânire pe brațe, mâini, picioare, plexul solar și altele. Vă vom pune la dispoziție numeroase materiale cu ajutorul cărora veți putea efectua trainingul autogen acasa, la spital, sau în orice locație unde puteți beneficia de 10-15 minute de liniște. Vizitați secțiunea de resurse utile.

Terapie cognitiv-comportamentală pentru insomnie (CBT-I)

Există studii recente care au dovedit eficacitatea CBT-I în tratamentul insomniei la pacienții oncologici (Savard et al. 2005; Espie et al., 2008; Fiorentino et al., 2010; Davidson, 2010; Quesnel et al., 2003; Epstein et al., 2007; Simeit et al., 2004).

CBT-I examinează și restructurează cognițiile și modifică comportamentele care sunt relaționate cu simptomele insomniei. Este potrivită în cazul pacienților preocupați de potențialele consecințe ale insomniei sau în cazul pacienților care acuză gânduri intruzive sau simptome de anxietate și arousal asociate cu insomnia. CBT-I integrează tehnici cognitive și tehnici comportamentale care vă ajută să vă recuperați. De asemenea, se pot integra tehnici de relaxare.

Exista 5 componente principale ale terapiei:

Restricția somnului

Controlul stimulilor

Igiena somnului

Restructurare cognitivă

Prevenirea recăderilor

Efectele si eficacitatea terapiei cognitiv-comportamentale pentru insomnie

Cu aproximativ 30 de minute se reduce latenta somnului.

Cu aproximativ 30 de minute se reduce timpul “de veghe” pe parcursul nopții.

Cu aproximativ 30 minute crește durata totala a somnului.