Săptămâna 2. Simptome fiziologice
80%

Cum să ne adaptăm dificultăților de atenție, concentrare și memorie

Strategiile pe care le puteți vedea mai jos au fost elaborate de Dr. Melissa Oxlad, psiholog specializat în adaptarea la boală a persoanelor diagnosticate cu cancer, incluzând adaptarea la chemobrain .

     1. Strategii pe plan fizic

Asigurați-vă că aveți parte de suficientă odihnă și somn, că urmați o dietă sănătoasă și că includeți în programul dumneavoastră exerciții fizice regulate. Toate aceste practici sunt asociate cu funcționarea optimă a creierului  și vă ajută la reducerea fatigabilității și a stărilor negative de dispoziție.

     2. Strategii pe plan emoțional

a. Păstrați-vă mintea activă. Multe persoane care au scăpat de cancer și cu care am discutat, au sugerat faptul că integramele, Sudoku, șahul, învățarea unei limbi noi sau cititul unei cărți reprezintă strategii bune cu ajutorul cărora și-au menținut mintea activă și stimulată.

b. Folosiți tehnicile de relaxare. Întoarceți-vă la secțiunea de ,,Controlul durerii: Relaxarea” și consultați fișele de lucru incluse acolo.

c. Apelați la ajutorul celorlalți. Câteva persoane care au scăpat de cancer și cu care am vorbit, au sugerat să luați pe cineva cu dumneavoastră la programările medicale, astfel încât informațiile pe care le primiți de la medic să fie auzite și de altcineva. Poate fi util să discutați despre preocupările dumneavoastră cu familia și prietenii.

d. Încercați să vă păstrați simțul umorului cu privire la lucrurile pe care nu le puteți controla.

e. Acordați-vă o pauză: încercați să nu vă mai concentrați atât de mult asupra simptomelor și implicați-vă în activități care vă pot distrage atenția de la ele.

     3. Strategii practice

a. Limitați-vă activitatea (consultați din nou Fișa de Monitorizare a Activităților și Fișa de Modificare a activităților)

b. Stabiliți-vă o rutină – folosiți o agendă sau un jurnal în care să notați toate întâlnirile, datele, aniversările, medicamentele pe care le luați și numerele de telefon. Încercați să păstrați aceeași rutină zilnică.

c. Folosiți notițe adezive precum ,,Sticky Notes” sau ,,Post-it Notes” și salvați-vă informațiile importante într-un carnețel sau în telefon. Alocați un spațiu special în casă unde să vă puneți de fiecare dată cheile și alte lucruri pe care le ,,pierdeți” frecvent; parcați mereu în același loc.

d. Repetați informația pe care o primiți: repetați verbal ce spun alte persoane și întrebați medicul dacă este în regulă să înregistrați recomandările sale, astfel încât să puteți asculta înregistrarea de mai multe ori.