Săptămâna 2. Simptome fiziologice
25%

Informații și strategii de îmbunătățire a somnului

 

Informații și strategii de îmbunătățire a somnului

Somnul nu înseamnă ,,închiderea completă” a organismului peste noapte sau un singur ciclu de somn adânc, după care ne trezim dimineața. Pe parcursul nopții, somnul are mai multe cicluri, de la ciclu ușor la ciclu adânc și pe urmă înapoi la ciclu ușor. Ciclul de somn adânc apare la începutul nopții, iar ciclul de somn ușor apare spre finalul nopții. Datorită faptului că suntem capabili să gândim în ciclul de somn ușor, acest lucru poate să ne facă să credem că suntem de fapt treji. Gândiți-vă dacă nu cumva vă petreceți mai mult timp dormind decât vă imaginați.

Perioada în care visăm este perioada de somn REM (Rapid Eye Movement¹), considerată ca și ciclul ușor de somn care apare în ultima perioada a nopții. Somnul REM este considerat un ,,somn paradoxal” deoarece chiar dacă suntem adormiți, neuronii, pulsul și ritmul respirației rămân active. Așadar, unele persoane se pot trezi din somnul REM și simți alerte.

Cât de mult dorm acum și cât de mult ar trebui să dorm?

Este normal ca oamenii să se trezească în timpul nopții și să nu își amintească de acest lucru a doua zi. Probabil că ați mai auzit mitul că toată lumea are nevoie de 7 sau 8 ore de somn pe noapte, însă acest lucru variază în funcție de caracteristicile fiecărei persoane. Unii oameni au nevoie doar de 4 ore de somn, în timp ce alții au nevoie de 10 ore de somn. Avem nevoie de mai puține ore somn pe măsură ce înaintăm în vârstă.

 

¹ Rapid Eye Movement  sau somnul REM, este faza somnului în care se produc cele mai numeroase și cele mai intense vise. În timpul acestei faze a somnului ochii se mișcă repede și activitatea neuronilor creierului este asemănătoare cu cea a stării de veghe pentru care se mai numește și somn paradoxal (din franceză sommeil paradoxal).